Kinect na XBox 360 — revoluce v ovládání videoher !
Když Microsoft před vánocemi 2010 vrhnul na trh produkt s názvem Kinect, došlo k největší změně v ovládání her od vynálezu gamepadu. Kinect je označení technologie, umožňující jednomu nebo i dvěma hráčům najednou ovládat dění ve hře pouhým pohybem svého těla. Nepotřebujete žádné bezdrátové ovladače v rukou — ovladačem jste vy sami ! — jen se postavíte do vymezeného prostoru před televizor a speciální Kinect senzor pak prostorově snímá pohyby vašeho těla — rukou, nohou, trupu i hlavy a gesta vašich rukou. Navíc je schopen i rozpoznat výraz vaší tváře a analyzovat zvuky, které při hraní vydáváte. Vaše pohyby se pak přenášejí na virtuální postavu ve hře, která vykonává stejné pohyby jako vy.
Technologie Kinect senzoru je založena na RGB kameře pro detekci barev a pohybu v kombinaci s 3D senzorem využívajícím snímání v IR spektru pro rozpoznávání “hloubky”. Kamery jsou doplněny čtyřmi mikrofony umožňujícími detekci zvuku a rozpoznání jeho umístění ve 3D prostoru. Kamery senzoru jsou umístěny v motorizovaném podstavci, který se umí natáčet za sledovaným objektem. To vše samozřejmě řídí velmi sofistikovaný software běžící na XBox 360.
Původně měl mít Kinect senzor vlastní procesor a software měl běžet na tomto procesoru. Pro snížení nákladů se od tohoto řešení upustilo a náročné výpočty tak zůstaly na bedrech procesoru v XBox 360 konzoli.
Pro správnou funkčnost je třeba dostatečné osvětlení místnosti a co je nejdůležitější, tak především dost místa před senzorem (typicky bývá umístěn na podstavci TV). A právě prostorové požadavky mohou být pro někoho kamenem úrazu — při hře jednoho hráče musíte stát zhruba 2 metry od senzoru a při hře dvou hráčů se už budete muset pohybovat ve vzdálenosti tří metrů.
Pro hraní her s Kinect senzorem je zapotřebí nejméně 190 MB volného prostoru na paměťovém médiu (takže staré arcade konzole si bez velké paměťové karty s Kinectem ani neškrtnou). Kinect lze použít i pro ovládání systémového menu (dashboard) gesty rukou a hlasovými povely. Kinect lze také využít pro video konference s jinými majiteli XBox 360 nebo v rámci služby Windows Live Messenger. U videokonference lze skvěle využít motorizovaného podstavce, díky kterému kamera může stále sledovat i člověka, který se pohybuje a přesto nezmizí ze zorného pole senzoru, který se za ním stále natáčí.
V roce 2011 Microsoft uvolnil vývojářské kity pro Windows, takže do budoucna bude možno Kinect senzor využít i na PC a to jak v hrách, tak v systému pro ovládání multimédií ve stylu virtuální reality z filmu Minority Report.
Hry pro Kinect jsou dvojího druhu — první kategorie tzv. Kinect required jsou hry, které ke své funkčnosti vyžadují Kinect senzor a bez něj se hrát nedají. Sem patří ty nejzábavnější společenské, sportovní, taneční, fitness, bojové i dětské hry. Druhou kategorií jsou hry, které se dají hrát i bez Kinect senzoru, ale pokud jej máte, hra jej umí využít — např. závodní hry, ovládající se běžným ovladačem na XBox 360 a reagující na pohyb hlavy hráče díky zapojení Kinect senzoru (tak jako byste se rozhlíželi ve skutečném závodním autě).
Kinect senzor se prodává jako samostatný produkt, nebo v rámci výhodného balíčku — Kinect bundle ve spojení s novými modely XBox 360 Slim konzolí. V obou případech dostanete s Kinectem hry Kinect Adventures, které jsou sice docela jednoduché, ale věřte tomu že zejména pro více hráčů jsou velmi zábavné. Ostatně mrkněte na videa z hraní Kinect Adventures:
Ovládání her Kinectem je skutečně zážitek, který bude pro mnoho lidí důvodem proč dát přednost XBox 360 konzoli před ostatními herními systémy, které nejsou schopny ovládání gesty, pohybem a hlasem nabídnout. Tento způsob ovládání ale určitě nenahradí ovládání hlavního proudu her klasickým ovladačem (gamepadem). Přece jen v běžných střílečkách, závodních a sportovních hrách by bylo ovládání pohybem pomalejší (při ovládání Kinectem si možná všimnete malé prodlevy mezi vašim pohybem a odezvou tohoto pohybu ve hře — udává se že zpoždění je cca 0,2 sekundy což pro akční hry, kdy jde často o setiny sekundy je příliš) a hlavně fyzicky náročné.
Já osobně jsem byl ke Kinectu dlouho skeptický (tzv. společenské hry a jiné pohybové blbůstky známé z Wii mě nezajímaly), ale poté co jsem měl možnost si na vlastní kůži vyzkoušet si adrenalin z pohybového ovládání v Kinect Adventures, tak říkám — Kinect je skvělá zábava, pokud se chcete bavit s přáteli a mohu ho jen doporučit.
Za prvních 60 dní prodeje Kinect senzoru bylo expedováno ze skladů více než 8 milionů kusů a Kinect se tak dostal do Guinessovy knihy rekordů coby nejrychleji prodávaná spotřební elektronika všech dob.
Technické parametry Kinect senzoru:
- RGB video kamera s rozlišením 640x480 pixelů (s barevným filtrem Bayer)
- IR kamera s rozlišeních 640x480 pixelů s 11 bitovou monochromatickou barevností
- 4 mikrofony — čtyřkanálové audio 16 bit se samplovací frekvencí 16 KHz
- napájení Kinectu — vzhledem k motorizovanému natáčení senzoru nestačí z USB portu, ale řeší se připojením na napájecí konektor v XBox 360 Slim konzoli, nebo u starších modelů XBox 360 (ty nemají napájecí Kinect konektor a řeší se to připojením Kinect senzoru na samostatný napájecí adaptér, který se dodává v balení s Kinect senzorem)
29.6.2011 | autor: admin | Číst více…
Komentáře: 2
Dobrý den.Mám dotaz sháníme KINECT pro XBOX 360,dá se ještě sehnat Děkuji za odpověď.
http://www.prodejher.cz/5225-Microsoft-Kinect-sensor-Xbox-360.html